Mit univers


Her kan man følge med i, hvad der fylder mest i mit liv - tanker og idéer, som jeg gerne deler ud af.
God læselyst Millelouise

fredag den 20. januar 2017

Farve uld med frugtfarve og rødløg

Det lyse naturfarvede uld kan godt være en kende for kedeligt at se på og pænt upraktisk til de små poder. Jeg har eksperimenteret med at farve ulden med frugtfarve, udfra ideen om, at farven med stor sandsynlighed nok ikke indeholder så meget kemi som eks. Dylon.


Da jeg gerne vil have, at det farvede uld skal holde farverne, har jeg på den første prøve skyldet efter med eddike. Først farvede jeg med rent gult også tilsatte jeg noget rødt. Dvs stoffet er farvet af to gange. Metoden jeg har benyttet er inspireret af plantefarvning af uldgarn.

Det grønlige stykke uld er farvet med rødløgsskaller, men i erkendelse af, at jeg ikke havde nok løg, så tilsatte jeg grønt frugtfarve. I dette forsøg har jeg først bejset med eddike også farvet ulden ved langsom opvarmning i en gryde til ca 90 grader. Igen brugte jeg vand, farve og salt også igen skyllet efter mange gange. I sidste gang vand, blev der tilsat eddike. 
Er spædt på, om farverne kommer til at holde farven på sigt. Farvning er rigtig sjovt, da man ikke kan forudbestemme resultatet, og produktet bliver helt unikt. 

Hyg hyg smil fra Millelouises

Ingen kommentarer:

Send en kommentar